ProParent

Fra studerende til stiftere af egen virksomhed

”Ikke for at træde nogen over tæerne, men det her er ikke bare en basic t-shirt eller noget i den stil – det er et produkt, der går ind og gør en forskel for nogen,” udtaler Josefine med opbakning fra Janni og Sofie, der sammen med Josefine har stiftet virksomheden ProParent, som udvikler PrepBottle, der skal hjælpe småbørnsforældre i en travl og stresset hverdag.

Anne Frøkjær Dreier

Anne Sofie Krogh Nielsen (26), Janni Wollf (33) og Josefine Othilia Faartoft Frandsen (26) står bag produktet PrepBottle. De startede alle på bacheloruddannelsen Innovation og Entrepreneurship på Erhvervsakademiet i Aarhus i 2018. Anne Sofie – også kaldet Sofie – startede på studiet efter flere forliste projekter og med et ønske om at få mere viden og et bedre netværk i iværksættermiljøet. Hun havde en drøm om at finde nogen, hun kunne starte noget op sammen med. Janni havde en drøm om at være med til at udvikle en allerede eksisterende virksomhed og skubbe virksomheden i den rigtige retning. For Josefine var drømmen om at blive selvstændig ikke noget, hun havde overvejet, før hun mødte Sofie og Janni.

PrepBottle

Hvor startede jeres iværksætterhistorie?

Sofie: Vores iværksætterhistorie begyndte allerede i starten af første semester på skolen, da vi fik til opgave at dykke ned i et domæne og finde behov på markedet. Her opstod ideen, at vi ville hjælpe småbørnsforældre med de klare udfordringer, de står overfor i forhold til søvn. Kort tid efter havde vi en pitch-workshop, hvor vi skulle lære at pitche en idé. Her opstod idéen om en PrepBottle, som er en sutteflaske med indbygget modermælkserstatning. Flasken kan holde væsken varm i op til 6 timer, så forældrene ikke skal ud af sengen om natten for at klargøre flasken. Den positive feedback, vi fik for idéen på det tidspunkt, var vildt motiverende.

Josefine: Vi deltog i alle de konkurrencer, skolen tilbød. Den første konkurrence med vores produkt var regionalmesterskaberne i Randers, hvor vi endte med at få et wildcard og gik så videre til DM i København, hvor vi vandt vores kategori, som var life-tech, og dermed en pengepræmie på 25.000 kr. Det var vildt motiverende, at det ikke kun var vores lærere, familie og venner, der synes, at vores idé var fed, men at der også var nogle brugere derude, som tænkte, at vi kunne hjælpe dem på vej med vores produkt.

Janni: “Vi havde også en kontorplads oppe i GROW, som er et kontorfællesskab på skolen, hvor vi sad meget og udviklede, og hvor der var super god sparring virksomhederne i mellem.”

Hvad er det vigtigste, når man skal starte en virksomhed med nogen?

Josefine: Alfa Omega er at forventningsafstemme som noget af det første. Man skal finde ud af, om man har samme ambitionsniveau og samme lyst til at lægge en del tid og energi i projektet. Det er også vigtigt, at der er en klar kommunikation, hvis én er træt af noget – tingene skal ud på bordet med det samme, hvis der opstår noget.

Sofie: Man skal også lave en ejeraftale fra start af. Det virker tosset i begyndelsen, når man ikke er så langt i processen endnu, men det er vigtigt på længere sigt, at alle parter tager det seriøst – også efter uddannelsen.

PrepBottle

Processen bag jeres produkt, PrepBottle?

Janni: Vi har taget udgangspunkt i det her med ikke at få søvn som nybagt forælder. Jeg er selv mor til en søn på fire, så jeg har oplevet det med at skulle op om natten og varme flasker til min søn – herfra kendte vi til problemet. Det var også nemt at lave storytelling ud fra PrepBottle, fordi alle kan mærke den der træthedsfornemmelse i kroppen, når man ikke får lov til at sove ordentligt.

Sofie: Ja, og så behovsafdækkede vi, før vi gik i gang med at innovere produktet, så vi havde brugerne med fra start af.

Janni: Derefter skulle vi ud og rejse en hel del kapital for at kunne nå i mål med overhovedet at få lavet et fysisk produkt. Det har været overraskende for os, at så mange etablerede forretningsfolk har været så hjælpsomme uden at skulle have noget igen. De ville bare gerne hjælpe, fordi de synes, at det er fedt at få andre folk i gang.

Sofie: Det har været en lang proces at nå til, hvor vi er i dag. Vi har snakket med mange forskellige folk om det tekniske ved PrepBottle, som ikke var så ligetil, som vi troede til at starte med. PrepBottle i sig selv har udviklet sig meget fra idéen opstod og så til nu, men det er stadig, det samme behov vi afhjælper, der er bare sket nogle ændringer visuelt og funktionsmæssigt.

Tanker om målgruppen?

Janni: Det er pisse hårdt at være forælder, så personligt synes jeg, at det er en stor ting, hvis vi kan gøre det nemmere for småbørnsforældre i forskellige situationer. Det, at kunne tilføje kvalitet til deres liv og hverdag ved at lave et relativt simpelt produkt, er fantastisk.

Sofie: Ja, og det, at der sidder nogle forældre derude, som venter og spørger til, hvornår vi har produktet klar, er bare vildt fedt og motiverende.

Læs også: Grums – Beskidte penge blev forretning

Hvilken læring fra Erhvervsakademi Aarhus kan I bruge i jeres virksomhed?

Sofie: Fra dag et fik vi banket ind i hovedet, at netværk er vigtigt. Med tiden har vi fundet ud af, at der findes vildt mange iværksætterfællesskaber i Aarhus og omegn og i Horsens, som tilbyder en masse hjælp og sparring.

Janni: Og det med bare at prøve ting af, fordi prøver man det ikke af, så sker der ingenting. Jeg har tit haft det sådan, at jeg ikke ville vise nogen noget, før det var helt færdigt, men vejen frem i iværksætter-universet er at prøve ting af.

Josefine: Jeg synes, at meget af den læring, vi har fået på studiet, har sat sig så meget på ryggraden, at man nogle gange glemmer, at det er den, man trækker på. Vi har fået en form for værktøjskasse, som vi trækker værktøjer op ad og bruger.

Hvad er jeres ønsker for fremtiden?

Sofie: Forhåbentligt har vi PrepBottle klar til websalg og ude butikkerne til oktober.

Janni: Markedet i Danmark er ikke ret stort for os, fordi amme-kulturen i Danmark er ret høj. Den høje amme-kultur blandt de danske kvinder betyder, at sutteflasken ikke kommer lige så ofte i brug som i de lande, hvor kvinder ammer mindre. Ergo ser vi Danmark som vores testmarked, og når vi så har tingene oppe at køre, så rykker vi forhåbentligt til udlandet.

Sofie: Ja, og så drømmer vi om at kunne gøre en forskel for folk. At kunne hjælpe forældre i Danmark, men også i udlandet. Vi vil udvikle flere produkter, så vi kan gøre det her på fuldtid og leve af det.

Janni: Vi har en række produkter på tegnebrættet, hvoraf et af dem er klar til test. Det er en natbrille til børn, da børn kan have svært ved at holde deres øjne lukkede, når de sover. Det gør, at de ofte vågner flere gange om natten. Den her natbrille skal kunne berolige børnene og skabe en bedre og mere sammenhængende søvn for dem.

Josefine: Ja, og så drømmer vi også helt generelt om, at vores arbejde bliver et sted, hvor vi alle tre har lyst til at tilbringe alle vores vågne timer.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.