Grums Aarhus: Beskidte fingre blev forretning

Kaffe er for de fleste noget, man drikker, og grums noget, man smider ud. Tre iværksættere så kafferesterne som det rene guld.

Ejerne af Grums Aarhus, Simon Krag Christensen, Rasmus Nørgård og Mikkel Knudsen, studerede alle markedsføringsøkonomi med speciale i iværksætteri på Erhvervsakademi Aarhus, da de fik en god ide i forbindelse med en skoleopgave. De tre drenge tog et gammelt husmorråd og gjorde det til en forretning.

Vi tog en snak med Mikkel Knudsen for at høre, hvordan Erhvervsakademiet hjalp drengene med at gøre deres ide til virkelighed. 

I teenageårene rodede Simon med motorcykler og lærte den vej, at en blanding af sæbe og kaffegrums fungerede perfekt til af fjerne olie fra hænderne. Derfor var ideen at udvikle et produkt til automekanikere, cykelhandlere og andre med olie på fingrene.

Drengene fandt hurtigt ud af, at automekanikere og cykelhandlere ikke var den rigtige målgruppe til en eksfolierende hudplejeserie. Med et værdisæt, der havde udgangspunkt i bæredygtighed, søgte drengene derfor andre målgrupper.  

”Det er nok ikke hele verden, der vil købe vores produkt. Det handlede derfor for os om at finde dem, der kunne spejle sig i de værdier, vi havde”, siger Mikkel Knudsen om den strategiændring, de foretog. 

Det øgede fokus på bæredygtighed har resulteret i, at iværksætterne bag Grums Aarhus har vundet Spireprisen, der uddeles til projekter med fokus på bæredygtighed.

Foto: Grums

Kombination af uddannelse og virksomhed
For Mikkel Knudsen var det, at finde den rette uddannelse, ikke ligetil. Ophold på CBS og CPH Business Academy føltes ikke rigtigt.

”Det var for firkantet, og der var for meget fokus på teori. Jeg følte mig låst kreativt”, siger Mikkel om de mislykkede studieforløb i hovedstaden.

På Erhvervsakademiet i Aarhus fandt Mikkel drømmestudiet, der gav ham de fornødne værktøjer til at starte egen virksomhed.

”Da jeg startede på markedsføringsøkonom-uddannelsen i Aarhus, fik jeg tid til at lave min egen virksomhed. Der var frie rammer og mulighed for at udfolde mig kreativt”, siger han.

At være på et uddannelsessted med plads til gode ideer, hvor lærerene opfordrede til at komme ud og prøve dem af, var for Mikkel og hans klassekammerater den rigtige kombination.

”Lærerne var rigtigt gode til at skubbe på, selvom man var usikker. Vores iværksætter-mindset blev udviklet, fordi vi snakkede med folk og faktisk bare prøvede det af”, siger han.

Efter opfordring fra deres lærer på Erhvervsakademiet tilmeldte de tre iværksættere sig en konkurrence i entrepreneurship. Efter videre avancement fra den regionale konkurrence endte de med at vinde deres kategori til Danmarksmesterskabet. Det var et skulderklap, der blev fulgt af en præmiecheck på 25.000 kroner – iværksætterne valgte at bruge checkens sum på videreudvikling i egen virksomhed. 

”Det er et dyrt game, vi er i. Men det er klart, at de 25.000 kroner var et stort rygstød i opstartsfasen”, siger Mikkel om oplevelsen med DM i entrepreneurship.

Selvom Erhvervsakademiet har givet iværksætterne en række værtøjer til at bygge Grums Aarhus op fra bunden, har det praktiske arbejde med virksomheden været det vigtigste for gruppen bag. 

”Hvis jeg laver en skoleopgave, kan det godt være, at jeg lærer nogle teorier. Men det giver sgu ikke nogle salgstal eller noget resultat i virksomheden”, siger Mikkel

Indtog på det europæiske marked
De 25.000 kroner hjalp drengene et stykke hen ad vejen, men var ikke tilstrækkeligt i det lange løb. 

”Vi har hver lagt 110.000 kroner i projektet. Så vi har hånden på kogepladen”, siger Mikkel om deres investering i firmaet. 

Beløbet, iværksætterne har investeret i virksomheden, er et godt billede af den risikovillighed, de mener, er en del af gamet, hvor der er hård konkurrence om kunderne. 

”Der er nok mange, der ikke tør gå i gang, fordi der er en risiko og noget at tabe. Men sådan er det jo bare med iværksætteri”, siger Mikkel. 

En diskussion om størrelsen på indskuddet medførte mandefald i gruppen bag Grums Aarhus. Der opstod en uenighed omkring størrelsen af investeringen, og fjerdemanden bag virksomheden trak sig.

Grums-drengenes store økonomiske satsning har betydet, at hudplejeserien, lavet af kafferester fra danske caféer, efter et halvt år findes på hylderne ved forhandlere i 11 forskellige lande på tværs af Europa.

Modtagelsen af Grums’ produkter har været overvejende positiv, men for drengene er det vigtigt, at de forsat kan udvikle og sælge deres produkter med god samvittighed.

”Det er både fedt at lave en ærlig og god forretning. Men det er også nice, at der er nogen, der gider betale for produktet”, siger Mikkel. 

Foto: Grums

Det sociale er vigtigt
Den afsluttende eksamen er i dag overstået, og Mikkel begynder et nyt kapitel. Han skal være i virksomheden på fuld tid uden et studie ved siden af. Det betyder også, at timer og fokus, der tidligere blev investeret i studiet, kan investeres i Grums Aarhus.

”Vi prioriterer helt klart virksomheden højest. Jeg har klart brugt mere tid på virksomheden end på skolen”, siger Mikkel om tidsfordelingen.

De uger, hvor der blev lagt flest timer i virksomheden ved siden af studiet, var iværksætterne på arbejde i 60-70 timer. Den gængse arbejdsuge er omkring 45 timer. 

På trods af prioriteringen, understreger han vigtigheden af holde fri og have et liv ved siden af en virksomhed. 

”Det er gået op for mig, hvor vigtigt det er at holde fri og genoplade batterierne. Det nytter ikke noget at være træt hele tiden. Så får man ikke noget ud af det”, siger han. 

Virksomhed, fitness og kæresten er, hvad fritiden bliver brugt på. Udover det, husker de tidligere klassekammerater, nu forretningspartnere, at hygge sig, mens de er på arbejde.  I takt med behovet for eksponering har iværksætterne rekrutteret et fjerde medlem. Signe er blevet en del af holdet, og hendes tiltræden i virksomheden har ifølge drengene selv været et friskt pust. 

”Udover at Signe er vanvittig dygtig til at brande os udadtil, har det været rigtig sundt at få en pige med ind i virksomheden”, siger Mikkel med et smil.

Holdet bag Grums Aarhus går nu en spændende og uvis tid i møde. To af ejerne i form af Simon og Mikkel har færdiggjort deres respektive uddannelser og er nu ikke længere beskyttet af sikkerhedsnettet SU. For første gang skal virksomheden Grums Aarhus aflønne to fuldtidsansatte.

Læs også: Shaping New Tomorrow, en drengedtrøm i behagelige bukser