Charlotte IBA

Fra IBA til international virksomhed

25-årige Charlotte Pabst Andersen blev i december 2019 ansat som marketingkoordinator ved den fynske virksomhed DAMPA. Et job der passer rigtig hende godt, hvor hun med sine kompetencer kan være med til at skabe en udvikling for virksomheden. Kompetencer hun har fået gennem to uddannelser ved IBA Erhvervsakademi Kolding.

IBA Erhvervsakademi Kolding byder studerende på et væld af forskellige uddannelser, der giver mulighed for en bred vifte af jobmuligheder efter uddannelsen.
En af dem, der har benyttet sig af det, er 25-årige Charlotte Pabst Andersen.
Hun arbejder i dag for virksomheden DAMPA, der laver metallofte til blandt andet sygehuse og krydstogtskibe.

Virksomheden ligger i Tommerup på Fyn, hvor hun i december 2019 blev ansat som
marketingkoordinator. Hun står for markedsføringen i virksomheden, og det betyder blandt andet, at hun er med til at sætte sit præg på, hvordan DAMPA ser ud for nuværende- og potentielle kunder.

Charlotte Pabst Andersen har færdiggjort to uddannelser på IBA i Kolding. Hun startede med at læse til Markedsføringsøkonom i 2015. Da hun to år senere færdiggjorde den, var det ikke helt nok for hende.

”Jeg kunne bare mærke, at det var vildt spændende. Så jeg valgte at fortsætte på det, der hedder top up-uddannelsen i International handel og markedsføring. Den startede jeg på i 2017 og færdiggjorde januar 2019.”

IBA har givet muligheder
IBA var som udgangspunkt ikke Charlottes førsteprioritet, da hun efter et sabbatår, hvor hun havde rejst rundt i USA, skulle vælge, hvor hun ville tage sin videregående uddannelse. Hun endte med at søge ind på universitetet.

”Jeg søgte ind på Aarhus Universitet. Man får jo altid at vide, at man skal på universitetet, hvis man vil ud og have et godt job, når man er færdiguddannet.”

Hun kom dog ikke ind og kiggede sig derfor om efter andre muligheder. Her kom IBA ind i billedet. De kunne tilbyde en plads på markedsføringsøkonomuddannelsen som øjeblikkeligt fangede hendes opmærksomhed.

”Jeg kunne mærke, at IBA var et sted, hvor der blev arbejdet for det. IBA tilbød en masse muligheder, men man skulle også lægge noget arbejde i det, hvis man ville have noget ud af de her muligheder.”

Charlotte havde egentlig ikke planer om at læse videre, da hun blev færdig som
Markedsføringsøkonom, men læste alligevel videre på pba’en.

”Uddannelsen tilbød så mange muligheder. Vi havde mulighed for at komme til udlandet på “marketing-uger”, hvor vi havde chancen for at få inspiration og lære, hvordan de gør andre steder i verden. Man havde mulighed for at tage et semester på Coventry University i London. De havde en masse, som mange andre ikke tilbød. Det ville jeg gerne udnytte.”

Det var åbenheden og de mange muligheder ved IBA, som Charlotte faldt for. Hvis ikke markedsføring havde været vejen for hende, havde IBA andre spændende alternativer, hvor studievejlederne på stedet kunne hjælpe hende med at blive sporet ind på den rette uddannelse.

Marketing som fritidsinteresse
Under uddannelsen havde Charlotte et studiejob i virksomheden Aller Petfood, der laver kæledyrsfoder. Her stod hun for deres markedsføring 10 timer om ugen, hvor hun styrede alt fra deres hjemmeside til sociale medier. Arbejdet fyldte rigtig meget af hendes tid uden for skolen.
Hun arbejdede foruden arbejdet hos Aller Petfood også lidt frivilligt indenfor markedsføring for en vinhandler i Kolding.

”Jeg arbejdede rigtig meget i min fritid. Nogle spiller fodbold eller går til ridning i deres fritid, hvor jeg plejede at sige, at jeg arbejdede med marketing.”

På tredje og sidste semester før den afsluttende opgave på international handel og marketing havde Charlotte også en praktikperiode på 12 uger. Fordi hun på IBA havde haft mange cases, hvor de lavede praktisk arbejde med virksomheder, havde det hjulpet hende til at skabe et stort netværk, der gav hende mange mulige virksomheder at komme i praktik hos.
Charlotte endte med at tage sin praktik samme sted, som hun havde fritidsjob. Hos Aller Petfood.

”Jeg fik virkelig lov til at nørde med det, jeg kun havde 10 timer til om ugen normalt. Jeg kunne virkelig se, hvad min indsats gjorde, hvad markedsføring kan gøre, og hvilke resultater det kan skabe.”

Charlotte 2
Foto: Emma Marie Thomsen

Afslutningen på uddannelsen
Efter Charlotte færdiggjorde sin professionsbachelor i international handel og markedsføring i januar 2019, skulle hun ud på arbejdsmarkedet, men det var ikke nemt at finde det rigtige job at beskæftige sig med.

”I løbet af min jobsøgning har der været forskellige jobtilbud. Jeg ville gerne have et job, men jeg ville også gerne have det rigtige job. For mig handlede det om, at jeg landede det rigtige sted, og det har IBA også været gode til at hjælpe mig med. De er gode til at hjælpe med at skabe et grundlag for det, hvis man tager imod det.”

IBA har et tilbud til dimitterede IBA-studerende, der hedder IBA Alumni. For Charlotte har det været med til at danne et stort netværk med tidligere studerende fra IBA. Der bliver holdt arrangementer, hvor man har mulighed for at netværke med andre, der også er tilknyttet IBA Alumni.

”Vi har fået gode oplæg fra nogle virksomheder, der har fortalt, hvordan det er at drive virksomhed. Samtidig har IBA Alumni været med til at give indsigt i, hvordan man skal søge job, og få det rigtige job og skabt et uundværligt netværk for mig.”

Charlotte dimitterede i januar 2019 og ventede i næsten et år på, at det rigtige job dukkede op. I mellemtiden fortsatte hun som deltidsansat med omkring 10 timer om ugen ved Aller Petfood, samtidig med at hun arbejdede som tjener i en restaurant og som frivillig i to foreninger.

”For mig handlede det om at få noget hands on-erfaring fra Aller Petfood, som jeg kunne bruge, når det rigtige job dukkede op.”

Det rigtige job
I december 2019 blev Charlotte ansat ved den fynske virksomhed DAMPA, der blandt andet og har leveret deres metallofte til Skejby Sygehus i Aarhus og Operaen i København. Selvom hun stadig er ny i virksomheden, så er hun ikke et sekund i tvivl om jobbet.

”Jeg har helt sikkert fundet det rigtige job. Det er de rigtige opgaver, og det er det, jeg brænder for. DAMPA er en etableret virksomhed, der har 70-års jubilæum næste år, men der er stadig plads til nytænkning, nye ideer og mulighed for, at jeg kan sætte mit præg på virksomhedens udvikling.”

Charlotte står for DAMPAs markedsføring og kommunikation, hvor hun sørger for, at deres hjemmeside bliver opdateret, så det er de rigtige produkter og den rigtige tekst dertil. Hun sørger også for, at messerne bliver planlagt rigtigt.

”Jeg står for, at der kommer de rigtige materialer med til messerne. Det kunne for eksempel være, at vi skal have en bagvæg med noget fedt markedsføring på. Så er det mig, der står for at få det lavet.”

Derudover har hun ansvaret for, at DAMPA også når ud til deres kunder via sociale medier. Hun sørger for, at de tekster, der bliver lagt op, rammer DAMPAs målgruppe bedst muligt. Til sidst er hun med til at koordinere billeder af forskellige produkter og projekter.

”Det er et meget visuelt produkt. Det er flotte lofte. Jeg sørger for at få samlet det materiale og få det brugt på den rigtige måde, så det gavner DAMPA, så det fremviste loft ikke “bare” er et loft i en eller anden tilfældig bygning.”

Fremgang er det vigtigste
Så længe der er fremgang i DAMPA, og Charlotte kan få lov til at være med til at forme markedsføringen for virksomheden, har hun ingen planer om at arbejde andre steder. Hun har ingen intentioner om at starte sit eget marketingbureau. Før hun startede på DAMPA lavede hun en gang imellem nogle forskellige projekter for nogle forskellige webshops, og det var ikke noget for hende.

”Jeg skal have lov til at fokusere på en ting og så få drevet den fremad. Det er så DAMPA lige nu, hvor vi skal have drevet markedsføringen og virksomheden frem. Om det så er noget andet om nogle år, må tiden vise.”