Shaping new tomorrow

Shaping new tomorrow

Shaping New Tomorrow: En drengedrøm i behagelige bukser

Jacob Brønd

Trioen bag Shaping New Tomorrow har opnået stor succes med deres bukser, der er af en helt speciel stofsammensætning. Kasper Ulrich, Christian Aachmann og Christoffer Bak fandt den gyldne opskrift på ‘The Perfect Pants’ og har siden da haft stigende succes med den virksomhed, de sammen grundlagde i 2015. 

”Da det første par bukser kom hjem fra vores produktion i Portugal, og vi fik taget dem på, gav vi lige hinanden en high-five og sagde ’det her, det bliver fandme godt’”.

Sådan siger Kasper Ulrich, der er en af de tre medstiftere af Shaping New Tomorrow. Han husker tilbage på det tidspunkt, de for første gang indså potentialet i deres produkt.

Shaping New Tomorrow blev i 2015 stiftet af de tre barndomskammerater Kasper Ulrich, Christoffer Bak og Christian Aachmann. Målet var et koncept, som skulle få folk til at føle sig godt tilpas i et par hverdagsbukser.

Bukserne skulle være lige så komfortable som et par joggingbukser, men stadig være pæne nok til at have på i formelle sammenhænge

“Kvaliteten skulle være i top, vi ville selv lave pasformen, og prisen skulle være sådan, at alle kunne være med”, siger Christoffer Bak.

De tre iværksættere fra Aalborg var med gennem hele processen, da den gyldne opskrift på “the perfect pants” skulle udvikles. De stillede sig ikke tilfredse, før den helt rigtige stofkombination var skabt.

Fra barndomsvenner til forretningspartnere
Det er ikke Shaping New Tomorrow, der har bragt de tre 25-årige drenge sammen. De har været venner gennem hele livet. Virksomheden er blot et resultat af et fælles ønske om at være selvstændig. Et studiejob på den lokale Statoil i Støvring var ikke den optimale løsning for nogen af de tre, så da chancen for at kombinere studie og deres egen selvstændige forretning bød sig, tøvede de ikke med at slå til.

I mange år har iværksætterne haft en helt naturlig nysgerrighed til, hvordan visse ting kunne forbedres og optimeres. Det var blandt andet en af de diskussioner, der gav dem ideen til Shaping New Tomorrow. De besluttede sig hurtigt for at udnytte det hul, de havde fundet i markedet. Med deres nuværende succes har det indtil nu vist sig at være en fornuftig beslutning.

Da drengene bliver tvunget til at tage stilling til deres indbyrdes venskab, er de enige om, hvordan situationen er.

“Altså vi var jo engang venner,” starter Christoffer Bak med et glimt i et øjet.

“Vi er sgu stadig rigtig gode venner. Uden for arbejdet er jeg stadig mest sammen med Christoffer og Christian”, fortsætter Kasper Ulrich.

Selvom arbejdsdagene som selvstændig kan blive lange, føles det for iværksætterne ikke som lang tid.

De tre barndomsvenner er enige om, at det letter arbejdsdagen at gå på arbejde med sine venner i stedet for at finde tid til hinanden efter fyraften.

“Det gør det nemmere at arbejde 70 timer om ugen, fordi det faktisk er sjovt”, siger Christian Aachmann.

De har ikke givet afkald på noget i hverdagen, men det har været en nødvendighed at nedprioritere sociale aktiviteter med både familie og venner. Der er ikke nok timer i døgnet til, at der kan tilbringes samme mængde tid med folk uden for arbejdet som tidligere. 

Foto: Shaping New Tomorrow

Fra mund-til-mund til online
Barndomskammeraterne havde tilsammen et relativt stort netværk, men på et tidspunkt løb de tør for venner at sælge tøj til. De var nødsaget til at finde andre salgskanaler og indse vigtigheden i få succes online.

“Vi havde svært ved at slå igennem online. Der er man bare en lille fisk på et kæmpe marked”, siger Christoffer Bak.

Situationen blev besværliggjort af, at ingen af de tre havde erfaring med at opbygge hjemmesider. Før det lykkedes dem at finde formlen til en acceptabel hjemmeside, skulle der flere mislykkede forsøg med forskellige samarbejdspartnere til. Iværksætterne vidste godt, at en hjemmeside langt fra var nok til at få succes online. De skulle differentiere sig med deres markedsføring.

“Alle andre markedsfører sig på, hvordan deres tøj ser ud, mens vi udelukkende fokuserer på funktionalitet”, siger Christian Aachmann.

Shaping New Tomorrow viser gennem underholdende videoer buksernes egenskaber ved hjælp af ekstreme situationer. Det kan være verdensmesteren i thaiboksning, der viser, hvad bukserne er i stand til gennem kampsport.

For Shaping New Tomorrow har den vigtigste markedsføring været mund-til-mund.

“Det er altid mere pålideligt at høre det fra en kammerat end fra dem, der har lavet produktet”, siger Christoffer Bak.

Det har været altafgørende i hovedstadsområdet, hvor de virkelig kunne mærke effekten ved en pop-up-store i Valby.

De blev mødt af en 300 meter lang kø en fredag morgen midt i august, og her gik det op for dem, at de ikke længere bare var et ‘lokalt’ brand i Aalborg. Deres brand havde haft en naturlig spredning på tværs af hele landet, og det var hurtigere, end de havde turdet håbe på.

Mund-til-mund er gratis markedsføring, men de ved alle tre, at det kræver hårdt arbejde at få folk til at snakke positivt om deres brand. At rygtet spredtes nationalt, var et tegn på, at de gjorde noget rigtigt.

Kundekontakt er altafgørende
Shaping New Tomorrow har bygget sit brand op omkring sunde kunderelationer. Vigtigheden af dette har spillet en stor rolle, når de pænt har takket nej til en lang liste af retailbutikker, der gerne ville sælge deres produkt. Kasper, Christian og Christoffer vil gerne have kontrol over den oplevelse, kunden får, når der handles hos dem. Helhedsoplevelsen er nemlig med til at skabe loyale kunder, og netop det har været en central del af mund-til-mund markedsføringen.

“Hvis man vil have folk til at snakke om sit produkt, betyder oplevelsen alt. Derfor er det vigtigt for os, at vi kun sælger gennem egne kanaler, så vi fortsat besidder kontrollen,” siger Christoffer Bak.

For iværksætterne har det hele tiden været essentielt, at også kundeservice har spillet en væsentlig rolle i forbindelse med kunderelationerne. De ansatte kundeservicemedarbejdere har opbygget en helt speciel mentalitet i forhold til problemløsning.

“Målet er altid at få vendt en sur til en glad kunde”, siger Kasper Ulrich.

Selvom det engang imellem kræver, at de alle sammen ofrer sig for kunden, er de tre enige om, at det er det hele værd.

Foto: Shaping New Tomorrow

10.000 par bukser på tre dage
Shaping New Tomorrow medvirkede tilbage i april 2018 i DR’s TV-program Løvens Hule. Allerede dagen efter, at udsendelsen blev vist til Danmarks befolkning, kunne de se effekten. De mødte ind til flere hundrede nye mails fra kunder, der enten havde købt eller ville købe bukserne. På tre dage solgte de 10.000 par, som medførte en voldsom vækst i virksomheden. Faktisk havde de svært ved at følge med efterspørgslen.

“Når man har en jævn, stigende vækst, som vi havde før, kan de godt følge med på produktionen, men når man lige pludselig laver et hockey stick, som vi gjorde, kan man på produktionen lige pludselig ikke følge med efterspørgslen”, siger Christoffer Bak.

For at imødekomme kundernes bestillinger krævede det hjælp fra både venner og familie i døgndrift. Men drengene indså også, at de hjælpende hænder kun var en mulighed i en begrænset periode. Produktionen var ikke i stand til at følge den pludselige markante stigning i bestillinger.

Deres personlige håndtering af kunder, der ikke kunne få deres bestilte bukser, stod derfor endnu en gang højt på prioriteringslisten.

“Vi ringede personligt ud til folk, der ikke kunne få deres bestilling med det samme. Det gav ikke kun en tryghed hos kunden, men også en forståelse for vores situation, da vi ringede direkte til dem”, siger Kasper Ulrich.

Alle tre foretog et hav af opkald i dagene, der fulgte efter udsendelsen i TV. Den personlige håndtering af de mange nytilkomne kunder havde en positiv effekt på langt de fleste. Mange endte endda med at blive loyale kunder. Både på grund af den personlige henvendelse, men også fordi produktet oversteg folks forventninger.

“Folk kommer ned i butikken og fortæller os, at de har siddet ved siden af en bekendt til en fest, som højlydt har snakket om, hvor fede bukserne er. Sådan noget er vanvittig fedt at høre”, siger Christoffer Bak.

Jesper Buch-effekten
Når man får 20 minutters tv-tid, har det en øjeblikkelig virkning, men at have Jesper Buch med ombord som investor har haft en positiv længerevarende effekt. Det har for drengene været rart at kunne sparre med en mentor som Jesper Buch, der har en enorm erfaring med iværksætteri. Drengene tager fortsat selv de afgørende beslutninger, men Jesper Buch kommer hele tiden med input, som de enten kan tage imod eller lade ligge.

Målet for omsætningen i 2018 startede med at være 12 mio., men endte i stedet på 35 mio. Det nye mål for 2019 er allerede sat til det dobbelte. Det anser alle tre som realistisk. Shaping New Tomorrow prøver allerede nu at komme ind på fire nye online markeder i fire forskellige lande. Det marked, der kommer til at performe bedst inden for en overskuelig fremtid, kommer de til at fokusere på.

I Danmark findes der på nuværende tidspunkt kun én fysisk butik, der er beliggende i Aalborg, men de ser gerne, at der skyder yderligere en butik op i hovedstaden i løbet af 2019. Hvis alt går efter planen med det udenlandske marked, så ser de også chancen for en fysisk butik i det pågældende land.

Uddannelsen er en stor hjælp
Når man går ind på et nyt marked, er en grundig analyse vigtig forud for indtrængningen. Da Shaping New Tomorrow havde en idé om at gå ind på det hollandske marked, skete det blandt andet på baggrund af en skoleopgave, Christian og Kasper havde udarbejdet. I dette tilfælde var Holland allerede et interessant marked, men skoleopgaven var med til at overbevise dem om, at det havde potentiale. Dermed kunne de udnytte de værktøjer, de fik i skolen.

“Ens uddannelse bliver væsentligt mere spændende, fordi du kan sammenkoble din viden fra skolen med din virksomhed”, siger Christian Aachmann.

Derfor er det også et af de råd, de giver til de studerende, der går med en drøm om en fremtid med iværksætteri.

Det, at have en sparringspartner, som har erfaring inden for iværksætterbranchen, har hjulpet drengene meget. Det er noget, de gør brug af i dag – ikke kun fra Jesper Buch, som ejer 10 procent af Shaping New Tomorrow, men også fra andre, der har erfaring inden for webshops og online salg.

“Der er tendens til, at folk i iværksættermiljøet gerne vil hjælpe hinanden, selvom du kommer som helt grøn iværksætter og tager fat i nogle, der omsætter for flere millioner”, siger Kasper Ulrich.

Drengene har lært meget af Jesper Buch – men faktisk mener de også, at han har draget nytte af samarbejdet med Shaping New Tomorrow.

“Han har meget bedre stil nu end inden, vi lærte ham at kende”, siger Kasper med et smil.

Læs også: Grums Aarhus, beskidte fingre blev forretning

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.