Strandklar i fredagsbar

Mikkel Nygaard

En bølge af sundhed er skyllet ind over Danmark. Og man kan godt være en del af bølgen, selvom man er studerende og besøger fredagsbaren med jævne mellemrum. Peter Bendtsen er personlig træner med en bachelor i ernæring og sundhed, og selvom han understreger, at det på ingen måde er sundt at drikke alkohol, vil han gerne slå nogle myter ihjel. For ham er sundhed noget, man skal finde sig tilpas i. Ikke mindst mental sundhed.


Døren ind til holdrummet står åbent, og en vægtskive på fem kilo ligger som dørstopper. I højttalerne spiller der højt popmusik med en fremtrædende bas – så kan de aktive følge rytmen på første sal med cykler og løbebånd og anden sal, hvor håndvægte og styrkemaskiner bliver brugt. 

En tidlig onsdag eftermiddag i HiFive Fitness i Aarhus er domineret af unge. 

”De ældre kommer ofte meget tidligere. De er morgenfriske og kan finde på at møde klokken 7,” siger Peter Bendtsen. Han er personlig træner i eget firma, der er tilknyttet fitnesscenteret på Viborgvej. 

Generelt ser Peter en klar positiv tendens i forhold til sundhed og motion for danskerne. Han oplever, at stadig flere finder en aktiv interesse, der kan få deres puls op. At være sund er et vidt begreb, men det er altid sundt at få sved på panden.

”Mental sundhed er noget af det vigtigste. Man må ikke stresse over at være sund. Og det kan man let komme til i denne tid. Man skal finde noget, man kan lide og føler sig tilpas i. Hvis man kan lide at gå til zumba eller spille badminton, så gør det – man skal ikke i et fintesscenter. Vægttræning i større eller mindre omfang vil dog altid være et plus,” siger han.

Foto: Emma Marie Thomsen

En sund tilværelse

Når Peter selv skal have sved på panden, er vægte i et fitnesscenter højere på listen end badminton og zumba. Det har det været i mange år, og det blev i sin tid starten på en tilværelse som personlig træner. 

”Man snakker altid om at finde den rette hylde i livet. I 2010 gik jeg meget op i træning og arbejdede i Fitness World. Da folk begyndte at spørge mig til råds, fik jeg interesse for at vejlede, og efterfølgende blev jeg ansat som junior personlig træner,” fortæller han.

2010 ligger efterhånden langt tilbage, og Peter har også udvidet sit CV siden da. Han har uddannet sig og fået en bachelor i ernæring og sundhed. Da det papir blev overrakt, kunne det ikke gå hurtigt nok, og i januar 2014 stod han som sin egen chef i eget firma. 

Efter fem år med fuldtidsarbejde besluttede han sig for at læse en kandidat i idræt og sundhed på SDU i Odense, og det har selvsagt betydet, at studiet tager timer, han ikke kan bruge på at arbejde. Men fordi titlen personlig træner hverken er beskyttet eller et stempel for kvalitet, er uddannelse en vigtig del af erhvervet for ham.

”Uddannelse er alt som personlig træner. Selvom jeg ikke kan ligge så mange timer i firmaet, som jeg plejer, betyder det meget for mig, at jeg kan læse videre. På den måde opnår jeg at kunne hjælpe bedst muligt,” fortæller Peter.

Peter har været aktiv på bodybuilder-scenen, hvor han siden 2014 har stillet op til konkurrencer otte gange – herunder tre til DM. Han havde egentlig ikke troet, at det var noget for ham, men en ny kategori med lange boardshorts i stedet for en lille trusse tiltalte pludselig Peter.

”Det var jo lidt noget sjovt noget. Mænd smurt ind i brun sovs, der står og spænder. Men den her nye kategori fangede min interesse. Jeg har fået tre medaljer til DM, men ingen af dem har været af guld,” fortæller han.

Det aktive liv på scenen har betydet, at mange atleter kommer til Peter for hjælp til træningsprogrammer og kostplaner. Men han hjælper også kunder på den anden side af 100 kilo, der aldrig skal stå på en bodybuilder-scene. Diversiteten er spændende og udfordrende og sørger for, at arbejdsdagene ikke ligner hinanden. I branchen for personlig træning fortæller Peter, at det er normalt at finde en niche. Hans egen niche er at lave træningsprogrammer og planlægninger efter at skulle tage muskelmasse på. Det kræver mest viden og tiltaler ham mest.

Ikke desto mindre påskønner han alle med en positiv tilgang til et sundere liv. Det hele handler om balance, hvor man hverken skal være fedtforskrækket eller ignorant. Man skal huske på, at fedtvævet har positive funktioner. Og selvom incitamentet for at træne og være sund kan variere, kan Peter med et smil på læben anerkende unge og deres bevæggrunde for at dyrke motion.

”Årsagen til at være sund for unge kan ofte være af æstetisk karakter. Man vil gerne se bedre ud. Drengene vil gerne have store overarme og en større brystkasse. Pigerne vil gerne have større numser og flad mave. Hovedsagen er, at man får rørt sig og holder sig sund og rask. Også selvom man ikke tænker over det sundhedsmæssige, når man som 14-årig knægt står og løfter jern hjemme foran spejlet,” siger han.

Foto: Emma Marie Thomsen

Myterne om alkohol
Netop i forhold til sundhed og unge kan Danmark og de unge danskeres drukrekorder næppe undgå at blive en del af samtalen. Man kommer ifølge Peter Bendtsen ikke udenom, at alkohol er usundt, og dertil vil han aldrig anbefale hverken unge eller gamle at drikke. Ikke desto mindre er han ofte stødt på nogle fordomme om alkohol, som han gerne vil mane til jorden. 

Den første myte siger, at en bytur sætter din træning tilbage med en uge. En anden myte siger, alkohol stopper forbrændingen. Selvom alkohol og byture ikke er sunde for dig, er det myter, der ikke har hold i virkeligheden, forklarer Peter.

”I stedet for en uge vil en bytur maksimalt sætte din træning tilbage med et par dage for mænd – og i endnu mindre grad for kvinder. Samtidig bliver man ikke fed af alkohol. Forbrændingen stoppes ikke, og faktisk forbrænder kroppen en del kalorier på at nedbryde alkohol. Alkohol i sig selv gør os ikke fede,” siger han.

Men alkohol kan igennem dårlig beslutningstagen føre til skæve madvaner og mindre bevægelse og motion. Her kommer en pizzaslice på vej hjem fra byen og 20 nuggets lørdag middag ind i billedet. 

”Der er ikke noget problem i at gøre det en enkelt weekend. Og hvis man er aktiv i hverdagene, kan man udligne det i løbet af ugen. Selvfølgelig er det ikke sundt med en lang festival eller julefrokoster seks lørdage i træk. Det er et regnestykke, hvor alkohol er en vigtig faktor,” siger han.

Som udgangspunkt vil Peter altid foreslå at følge Sundhedsstyrelsens vejledning. Den anbefaler mænd at drikke maksimalt 14 genstande om ugen, mens kvinder vejledes til maksimalt syv genstande. Det er vigtigt at understrege, at der allerede er risici ved indtagelse af alkohol fra den første dråbe.

”Den fremtrædende risiko ved at indtage alkohol er risikoen for cancer. Selvom den er forholdsvis lav, hvis man holder sig til henholdsvis syv eller 14 genstande ugentligt, skal man ikke tro, at det er sundt”.

Men hertil er balance igen et ord, Peter vælger at hæfte sig ved. Han ved, at alkohol gør os muntre og i bedre humør. Det bedøver frontallappen, hvor vores beslutningstagen sidder – allerede efter et par genstande. Det er det, der ifølge Peter er farligt, når der er ti shots for 100 kroner, selvom man ved, at det ikke er sundt med mere end fem genstande ved samme lejlighed.

Balance er nøgleordet, for det skal ikke være forbudt at nyde en øl i fredagsbaren, mens man studerer.

”Der sker det samme med indtagelsen af alkohol, som når vi er sammen med andre mennesker og har det sjovt. Det øger vores mængde af dopamin. Hvis man drikker en øl sammen med sine venner, bliver man glad. Og i min verden er det sundt at være glad. Kunsten er at finde balancen, hvor man indtager noget alkohol, undgår højere risiko for cancer og samtidig får det maksimale ud af sin mentale sundhed, ” siger han. 

Sund på SU – og i fredagsbaren
Hvis man finder den rette balance, kan det sagtens lade sig gøre at være sund, mens man studerer og er på SU. Selvom grønsager, frugt og sunde alternativer kan synes dyre, er det muligt at leve af varieret og sund kost og dermed have en sund tilværelse. Tilmed også hvis man fra tid til anden besøger fredagsbaren.

”En pakke havregryn koster en tier. Den økologiske koster 20. Og det er altså for et kilo. Det er nemmere at købe en pizzaslice fra den lokale, og de er ikke engang særlig dyre. Selvom man bliver mæt, har man ikke fået de nødvendige næringsstoffer. Med lidt kreativitet kan man godt være sund på en SU,” siger Peter.

Peter Bendtsen har udarbejdet et eksempel på en kostplan, der gør det tydeligt, at der er mulighed for at være sund på stramt budget under uddannelse. Samtidig tror han på, at en kostplan med en såkaldt luksuspulje sørger for, at man stadig kan nyde tilværelsen. Kostplanen er et eksempel på, hvordan en dag med tre måltider kan planlægges, sådan at 150-250 kalorier om dagen kan bruges, som det lyster. De kan spares sammen og bruges på eksempelvis en tur i fredagsbaren. Der er 122 kalorier i en 33cl flaskeøl fra Tuborg. 

Læs også: Testpanelet tester, Aarhus bedste barer

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.