Mos Mosh, Kim hyldahl

Fra kriseramt til mangemillionær

Stilstand er næsten værre end tilbagegang, hvis man spørger Kim Hyldahl, manden bag det koldingensiske tøjfirma Mos Mosh. Hyldahls rejse har været hård. En skilsmisse og et konkursramt firma sendte ham tilbage til start. Siden har han bygget en trecifret millionvirksomhed. Ifølge Hyldahl er nøglen til succes at fokusere og at huske sine værdier.

Kim Hyldahl har arbejdsplads i et hvidt byhus med sildebensparket på gulvet og med udsigt til Kolding Slotssø. På skrivebordene og i bygningens mødelokaler ligger der stofprøver, og collager hænger på væggene. Det hvide byhus på hjørnet af Fredericiagade, danner rammen om Hyldahls hjertebarn – tøjvirksomheden Mos Mosh.


Efter ti år med fokusering og specialisering i dametøj, og i særdeleshed i jeans, er det tid til at bygge på. I 2019 lancerede Mos Mosh deres lillebror, Mos Mosh Gallery, der er virksomhedens bud på et tøjbrand til mænd. Men virksomhedens venstre ben kommer ikke til at sparke benet væk under det højre. Mos Mosh skal fortsætte med at levere på kvindesiden, samtidig med at herresiden udvikles. Ligesom de ting, der har fungeret indtil videre, bliver taget med over i den nye del af forretningen.


”Vi tager de samme værdier og ideer med ind i Mos Mosh Gallery, som vi tidligere har haft. Vi går ikke på kompromis med kvaliteten, og vi lancerer ikke en kæmpe herrekollektion. Vi starter stille og roligt, og så bygger vi det op derfra,” siger Kim Hyldahl.


Hyldahls filosofi om at fokusere og begrænse sit udvalg af produkter, med henblik på at skabe et genkendeligt brand og et klart DNA, har vist sig at være succesfuldt. I 2017 solgte Kim Hyldahl 69 % af aktierne i Mos Mosh til en tysk kapitalfond. Salget indbragte ham, ifølge Finans, lidt over 200 millioner kroner.


En imponerende bedrift, når man tager de forhold in mente, som Mos Mosh blev født under.


Læs også: Merete Søby, vi skal have flere kvinder i spil


En presset mand

Kim Hyldahl starter Mos Mosh i 2010, efter han gik konkurs med tøjfirmaet Pieszak, som han ejede med sin daværende kone. Pieszak blev startet i forlængelse af finanskrisen, og det gjorde betingelserne for succes svære.


Firmaet lavede ligesom Mos Mosh dametøj, men fik ikke samme succes, selvom konceptet, ifølge Hyldahl, egentlig var stærkt nok.


”Vi ville for meget med et lille nyt brand. Pludselig skulle vi lave tasker og badetøj. Vi skulle have halveret vores kollektioner og fokuseret på jeans,” siger Kim Hyldahl.

Konkursen med Pieszak blev også til en personlig krise for Hyldahl. Hyldahls ægteskab overlevede ikke konkursen med virksomheden, og det resulterede i en skilsmisse. Samtidig betød konkursen også, at Hyldahl var endt i økonomiske problemer. Der var ikke råd til service på bilen, og han måtte sætte sit hus til salg.

”Jeg var en presset mand. Pludselig var jeg bagud på point. Menneskeligt presset fordi jeg var på vej ud af en skilsmisse og økonomisk presset, hvor jeg tidligere havde været vant til gode jobs og indtægter. Det var tough,” siger Hyldahl.


At miste modet og give op var dog aldrig en mulighed i Kim Hyldahls verden. Med hjælp og støtte fra familie og gode venner ville han kæmpe for at vinde det tabte tilbage.


”Jeg er bygget sådan, at i kriser tænker jeg, at jeg er nødsaget til at finde det næste step. Krisen gav mig en energi og bevidsthed om, at jeg er nødt til at skabe noget for at hente det tilbage, jeg mistede,” siger Kim Hyldahl.


Derfor lånte Kim Hyldahl penge af sin bror til at finansiere en rejse til Istanbul. I Istanbul får han lavet en prøve på syv par jeans, der skal blive hjørnestenen i opbygningen af Mos Mosh. Med bukserne i hånden og en tyrkertro på projektet, finder Hyldahl heldigvis en investor, som hjælper med at finansiere indkøbet af den første kollektion af jeans. Mos Mosh er skabt.

Kim Hyldahl, Mos Mosh


Et hul i markedet

For Hyldahl var det vigtigt at have et produkt, han troede på. Et produkt der var bedre end konkurrenternes og som kunne skabe et hul i markedet, hvor Mos Mosh kunne vokse.


Derfor var der også gået meget arbejde ind i udviklingen af de første par jeans. Planen var klar. Bukser med en lidt bedre pasform end andre jeans kombineret med fede detaljer, skulle være vejen frem.


Selvom Hyldahl troede på projektet, skulle det stå sin test hos Hyldahls loyale sælger, der var fulgt med ham fra hans tidigere firma. Hvis hun kunne stå inde for konceptet, var der en mulighed for succes.

”Hun blev rørt første gang, hun så bukserne. Hun synes, de var fantastiske, og det skabte den første fornemmelse af, at der kunne være noget her. Det var ikke så ringe endda,” siger Kim Hyldahl.


Med en nyvunden tro på projektet kunne Mos Mosh starte salget. Hyldahls sælger, Lone, startede bilen og begyndte at køre rundt og sælge bukserne. Siden er Mos Mosh vokset og vokset. I dag er der ca. 2.500 forhandlere på verdensplan, og virksomheden omsatte i 2019 for næsten 450 millioner kroner. Det lykkedes at finde det hul i markedet, som var nødvendig for succes.


”Da vi startede, sagde folk, at skulle man sælge jeans, skulle de enten være billige eller high end. Der var ikke et ”midter-marked”. Jeg gik direkte ind i midten af markedet, for hvis alle andre gjorde sådan og sådan, så var der plads til mig her,” siger Kim Hyldahl.


Hyldahl mener, at det er essentielt for en iværksætter at finde ud af, hvad ens produkt kan gøre bedre end de andres. Ellers giver det ikke mening at kæmpe med de store spillere. Samtidig slår han flere gange fast, at noget af det vigtigste, han har lært, er at fokusere.

Læs også: Q&A med Lau fra Meresalg marketing


Fokusering fremfor forvirring

Fokusering har for Mos Mosh betydet, at det tog dem 8-9 år, før de gik udenfor deres komfortzone i dametøj, med introduceringen af sko i kollektionerne. Til gengæld har det betydet, at de har opbygget et brand og et DNA, som deres kunder kender. For Kim Hyldahl er det meget værdifuldt.


”Hvis du vil for meget og skifter retning alt efter sæson, så mister folk kendskab til dit produkt. Du ender med at forvirre kunderne. Men hvis du holder dig på sporet, så ved de, hvad du står for. Det, tror jeg, er vigtigt – de skal vide, hvad vi står for,” siger Kim Hyldahl.


Fokuseringen betyder dog ikke, at virksomheden skal gå i stå. Tværtimod mener Hyldahl, at fokusering giver et bedre grundlag for at bygge på og udvikle sin virksomhed.


”Vi skal ikke alt hele tiden. Vi behøver ikke det hele fra starten. Man kan altid bygge ting på efterhånden,” siger Kim Hyldahl.

Mos Mosh er nået til et punkt, hvor det giver mening for Kim Hyldahl at bygge på. Efter lang tids venten har han endelig trykket på knappen og sagt god for, at virksomheden kan begynde at lave tøj til herrer. En udvikling, som dels er drevet af Hyldahls egne ambitioner og virksomhedens naturlige udvikling.


”Man skal huske at gøre det, man er god til. Jeg er væsentligt bedre til at bygge noget op, end jeg er til at drifte. Det kan godt kede mig efter noget tid. Jeg er bare heldig, at jeg er kommet til et sted, hvor jeg kan gøre det, jeg er god til. Mos Mosh Gallery er min nyeste lille baby, som jeg gerne vil bygge op til et fedt internationalt brand,” fortæller Kim Hyldahl.


Kim Hyldahls tre gode råd til nye iværksættere:

  1. Du skal gøre op med dig selv, om du vil lægge den tid og det hjerte i dit projekt, som det kræver. Du skal være arbejdsom og flittig, hvis du vil have succes

  2. Skab nogle gode relationer. Find nogle du kan gå til og spørge om råd, og som kan give dig viden. Find en mentor du kan sparre med.

  3. Vær ordentlig i alt det du gør. Husk din ydmyghed og behandl andre mennesker ordentligt. Det kommer du længst med, og det betaler sig på den lange bane. Det er også en god ide at have en god portion selverkendelse. Gør det du er god til, og find nogle som er gode til noget andet, der kan hjælpe dig.