Underviser på IBA i Kolding. Helle Schmidt Risdal

Sjov, stædig og sporty – mød vinderen af Årets IBA Underviser

Vinderen af prisen Årets IBA Underviser, Helle Næss-Schmidt Risdal, sætter sit eget præg på undervisningen. Ved at give noget af sig selv og sine egne interesser er hun på bølgelængde med sine studerende.

I slutningen af november 2019 vandt Helle Næss-Schmidt Risdal prisen som Årets IBA Underviser. En fornem pris, som nu har gjort, at Helle skal deltage i en landskonkurrence mod de andre syv akademier om at blive præmieret hos Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Jeg fanger Helle en mandag aften i januar, hvor tiden er præget af hovedopgaver, der skal rettes, men Helles store passion i form af håndbold er også på dagsordenen. Og det er netop den kombination, der er med til, at Helle fungerer så godt som underviser.


Tilvalg af undervisning
Helle Risdal er uddannet jurist, og hun brugte starten af sin karriere på at være skatterådgiver i 16 år efterfulgt af fire år som selvstændig. I forbindelse med sit arbejde var hun med til at videre- og efteruddanne andre, men det var aldrig undervisning på fuld tid. Netop det at undervise har ellers altid været noget, som Helle har været interesseret i.

”Det at formidle svært kompliceret stof, som mange andre synes er tørt, synes jeg er super spændende. Man hører jo, at både jura og skatteret er tørt, men jeg kan godt lide at gøre det anvendeligt og forståeligt,” siger Helle.

Udover at jura og skatteret skal være anvendeligt for studerende, skal det være spændende og sjovt. Det var en af grundene til, at hun blev underviser på IBA, hvor hun underviser i erhvervsjura, finansielle virksomheder, privatøkonomi, skatteret, udvidet skatteret, ejendomshandel og forretningsforståelse.

I 2020 har Helle 10-års jubilæum hos IBA.

”Det skal være spændende og sjovt. Så man kan sige, at jeg skiftede fra kun at bruge noget af min tid på at gøre jura og skatteret sjovt til at bruge al min tid på det,” uddyber Helle.

Noget andet, der vækker glæde hos Helle, er, at hun i højere grad kan se effekten af sin undervisning.

”Jeg kan følge mit arbejde nu. Før så jeg ikke rigtig resultatet af min undervisning, men nu følger jeg de studerende tæt gennem hele deres studie. Jeg ser, om min undervisning virker, og det, synes jeg, er enormt spændende,” siger Helle.

Foto: Emma Marie Thomsen


En alternativ tilgang til undervisning
Helle er uddannet jurist, hvilket betyder, at hun ikke er teoretisk uddannet i pædagogik. Indtil hun skrev en lektorafhandling, var det i høj grad learning-by-doing, der var tilgangen, hvilket også afspejler undervisningen på erhvervsakademiet.

”På universitetet er det meget teori, som man skal lære at anvende over for praksis. Her er det stik modsat. Vi tager udgangspunkt i virkeligheden og giver eleverne værktøjer, de så kan bruge ud fra det,” siger Helle.

Helle er ikke meget for at give de studerende det, de gerne vil have. Hvis en klasse beder om en skabelon, får de den ikke. I stedet får de værktøjer til, at de selv kan sammensætte en skabelon – og det ser Helle en stor fordel i.

”Det gavner dem, når de kommer ud i den virkelige verden. Der kan de ikke forvente, at folk har tid til at hjælpe dem. De skal turde at gøre tingene selv,” siger Helle.

Hun har ikke den tilgang for at være træls. Tværtimod.

”Jeg har erfaring og viden om, at det er sådan, det fungerer. Det lærte jeg dengang, jeg selv var en grønskolling og skulle arbejde med skatteret. Jeg fik nogle værktøjer dengang, som jeg forsøger at viderebringe til de studerende,” tilføjer Helle.


Feedback og evalueringer som aktiv medspiller
Prisen som Årets IBA Underviser er i høj grad givet på baggrund af årelange evalueringer og feedback fra de studerende. Helle gør en dyd ud af at bruge evalueringer og feedback aktivt, så hun kan justere og forbedre sin undervisning.

”Hvis 80 procent siger, at noget er godt, så er der jo stadig 20 procent, som man ikke har formået at ramme,” siger Helle om evalueringernes betydning.

Desuden er det vigtigt for Helle, at de studerende ved, at hun tager feedbacken seriøst.

”Jeg bruger midtvejsevalueringer i timerne, hvor jeg vil sikre mig, at de forstår det. Hvis der har været spørgsmål i evalueringerne, så spørger jeg på klassen, om det er noget, de vil uddybe, så jeg kan tage det med videre. På den måde viser man, at man tager deres feedback seriøst,” uddyber Helle.

Da IBA er et mindre erhvervsakademi, er der en tættere relation mellem underviseren og de studerende, hvilket kommer alle til gode, og muligheden for at tage sig tid til de studerendes behov er i højere grad mulige.


I øjenhøjde med de studerende
Relationen mellem underviser og studerende er som nævnt tidligere tættere på IBA, end det er på store erhvervsakademier.

Per automatik er det nemmere for Helle at være i øjenhøjde med pigerne på akademiet.

”Jeg tror helt sikkert, at pigerne har nemmere ved at relatere sig til mig. Hvis jeg har et par sneakers på, kan de finde på at sige ’hold da kæft, det er fede sneakers!’. De har nemmere ved at finde den platform med mig,” siger Helle.

Herrerne er dog ikke tabt – tværtimod. Helle har en fortid som idrætsudøver på høj plan, og vægter stadig den dag i dag, at hun får dyrket motion. Og netop sport og motion er et virkemiddel, hun aktivt benytter sig af.

”Det giver lidt overraskende blikke, når de finder ud af, at jeg følger med i al sport. Det, at jeg viser, at jeg går op i noget, som er konkurrence-betonet på en anden måde end ræset om gode karakterer, kan drengene i høj grad spejle sig i,” siger Helle.

Det er ikke noget, Helle gør for at være ung med de unge. Det handler i højere grad om fælles platforme, hvor man kan udfordre hinanden på kryds og tværs.

”Så har man jo pludselig noget, hvor vi er på samme niveau – måske er de studerende endda på højere niveau end mig. Men så kan de udfordre mig frem for at tænke ”uha, hun er sørme dygtig med hendes jura og paragraffer”. På den måde er vi på lige fod med fællesinteresser, som alle kan relatere til”, siger hun.

Noget så basalt som gruppearbejde kan eksempler fra sportens verden være med til at optimere.

”I snakken om, hvordan et gruppesamarbejde skal fungere, kan man jo snakke om rollefordeling. Skal der være en sportschef, træner og anfører?”, siger Helle.

Foto: Emma Marie Thomsen


Husk at koble af

Når spørgsmålet om, hvor vigtigt det er, at man som underviser og studerende har noget ved siden af arbejde og studie at gå op i, er Helle slet ikke i tvivl.

”Det er alfa omega. Jeg hader 12-talsræset. Jeg mener, at man skal være i stand til at parkere sit studie og arbejde i et hjørne og lave noget helt andet,” understreger Helle.

Helle snakker meget med sine studerende om, at man skal huske at slukke for hjernen og have et frirum. Og netop det frirum er Helle til tider med til at give dem.

”Hvis jeg ved, at der en onsdag aften er Champions League, så siger jeg til de studerende, at jeg ikke forventer, at de har læst et helt kapitel til dagen efter. Jeg har det på samme måde, og jeg giver dem lov til at have pauser,” siger Helle.

Pauser og frirum er vigtige, og Helle har sit frirum i sport. Det har hun altid haft. Før i tiden var det at dyrke så meget idræt som muligt – nu er det i høj grad at få set så meget som muligt.

Når spørgsmålet falder på, om januar er en fed måned for en håndboldentusiast som hende, er svaret meget tydeligt.

”Jada! Jeg ser så meget, jeg kan. Januar er helt klart en fed måned. Men når der også er OL, kan jeg godt finde på at stå op om natten for at se det. Det lyder lidt nørdet,” siger Helle og griner.


Prisen som årets underviser
Betydningen af kåringen som Årets IBA underviser er ikke til at tage fejl af. Det er især stort for Helle, da den er givet til hende på baggrund af studerendes evalueringer.

”Jeg bliver da mega stolt. Det er jeg primært, fordi det er de studerende, der kan lide, hvad jeg laver, og at det rent faktisk virker,” siger Helle om kåringen.

Det er vigtigt for Helle at understrege, at det er en pris, som mange andre undervisere på akademiet også kunne have fået.

”Jeg synes jo egentlig, at den kunne have været givet til mange af mine kollegaer, så det er ikke sådan, at jeg går rundt og tænker, at jeg er den bedste,” siger Helle.

Nogle af de nye studerende kommer til at være så heldige, at de får Helle som underviser i et af de mange fag, hun underviser i. Og det kan godt være lidt nervepirrende.

”Det giver da lidt kriller i maven, når de får at vide, at de har fået hende underviseren, som vandt prisen. Hvis man har en dag, hvor man ikke performer, kan de måske komme til at tænke ”hold da op, har hun virkelig fået den pris?”. Men den præstationsangst skal jeg nok komme over,” siger Helle og griner.


Om Helle kan gå hele vejen og vinde den store pris hos Uddannelses- og Forskningsministeriet må tiden vise. En ting er dog sikker, og det er, at hun på IBA har vundet mange studerendes hjerter, hvilket er mindst lige så vigtigt – hvis ikke vigtigere.